Ajuntament de Terrassa - Societat del coneixement.

UPC Campus Terrassa - 20/02/2012


Dos projectes d'estudiantat de l'ETSEIAT, premiats al concurs Ecotendències de l'obra Social "la Caixa"


Els estudiants participants al projecte a la porta de l'ETSEIAT

Un és el primer avió solar no tripulat de l'Estat 'Solar Endeavour' i l'altre, una idea d'autogir ultralleuger per a usos turístics.




Tots dos, realitzats per estudiantat de l'ETSEIAT, formen part dels quatre projectes en els què participa la Universitat Politècnica de Catalunya del total dels deu seleccionats en aquesta convocatòria, dedicada a l'aeronàutica. El premi consisteix en la presentació dels projectes en la sessió "Moure's volant", punt de trobada amb el sector aeronàutic


L'avió solar Solar Endeavour (el primer no tripulat de l'Estat) i una proposta de girocòpter (un autogir ultralleuger) pensat per realitzar vols turístics batejat com a Gyrona, són els projectes de l'estudiantat de Escola Tècnica Superior d'Enginyeries Industrial i Aeronàutica de Terrassa (ETSEIAT), de la UPC, que han estat guardonats en la categoria .Idea del concurs Ecotendències, convocat per l'Obra Social "la Caixa".

El premi consisteix en la presentació dels projectes en un acte públic que tindrà lloc el dia 21 de febrer a les 19h. a l'auditori de CosmoCaixa a Barcelona, obert a professionals dels sector i que vol contribuir en trobar finançament a les iniciatives guardonades, seleccionades per la seva innovació i per les seves millores ambientals

A més dels dos projectes del Campus de la UPC a Terrassa, n'hi ha dos projectes més en els quals participen investigadors de la UPC del total dels deu projectes premiats en aquesta segona edició d'Ecotendències, dedicada a l'aeronàutica

El primer avió solar no tripulat

El Solar Endeavour és el primer avió solar no tripulat de l'Estat i és obra d'un grup de set estudiants i estudiantes de l'ETSEIAT. L'avió ha aconseguit volar durant sis hores consecutives fa uns mesos a l'aeroclub Sedis, a la Seu d'Urgell, gràcies a la gestió eficient de l'energia del L'objectiu principal del projecte era la incorporació eficaç de cèl·lules solars a les ales i el disseny del Sistema de Gestió d'Energia (SGE), una tecnologia dissenyada amb èxit a molts països, no disponible ni a Catalunya ni a la resta de l'Estat, i què es essencial pel funcionament d'un avió solar

Finalment, desprès de 18 mesos de feina, el Solar Endeavour va aconseguir volar durant 5:48 h gràcies a la tecnologia emprada pels mateixos estudiants, un motor que s'alimenta a través bateries i del panell solar. Durant les hores de màxima insolació (10 a 18h), el panell solar és capaç de subministrar més de la meitat de l'energia necessària perquè l'avió es pugui mantenir en vol estable, allargant la vida de les bateries. Per tant, tot i que el Sol no és una font d'energia constant, gràcies a aquest sistema l'avió és capaç de volar sempre, amb les bateries que es carreguen quan hi ha bons nivells d'insolació.

L'estudiantat de l'associació Trencalòs Team de l'ETSEIAT que participa al Solar Endeavour UPC són Joaquim Creus Prats, Carles Felip Aragón, Josep Fernández Coll, Marta Marimon Mateu, Ignacio Pedrosa Lojo, Arnau Pons Lorente i Xavier Serena Alòs. Aquest projecte s'emmarca dins del programa INSPIRE de promoció de talents emprenedors, que impulsa l'ETSEIAT de la UPC

Autogirs per fer turisme

El professorat de l'assignatura de projectes d'Enginyeria Aeronàutica de l'ETSEIAT van plantejar als estudiants i estudiantes un escenari de negoci: uns clients volien una aeronau ultralleugera de no més de 450 kg de pes per realitzar vols turístics. A partir d'aquesta premissa, l'estudiantat havia de generar una idea i desenvolupar-la. De tot el ventall de possibilitats d'aeronaus ultralleugeres, el grup de Joan Singla va decidir idear un autogir. Segons Singla, aquesta opció aporta una sèrie d'avantatges, com són velocitat no molt elevada, una grau alt de seguretat, molta versatilitat perquè pot aterrar i enlairar-se en espais reduïts, poc pes i, molt important, poc consum, perquè un autogir només necessita combustible per moure l'hèlix posterior, que és la que fa avançar a l'aeronau. En aquests aparells, l'hèlix superior només serveix per sustentar-la.

De fet, segons explica Joan Singla "l'autogir és una aeronau que torna a estar de moda i n'hi ha alguns prototips al mercat." També podria servir per a usos no turístics, com poden ser "tasques de vigilància, fotografies aèries, publicitat remolcant pancartes, o per fer instrucció de vol", afirma l'estudiant.

Si algun dia s'arribés a construir l'autogir Gyrona, tindria les característiques següents: capacitat per a 2 passatgers i per a 45 kg d'equipatges; una autonomia de dues hores de vol; una velocitat màxima de 180 Km/h i un rang de vol d'uns 180 Km.

Els estudiants i estudiantes que han ideat el Gyrona són, a més de Joan Singla, Aleix Alegre, Miguel Blande, Guillem Cervantes, Eric Dalmau, Carlos Garcia, Iker Garcia de Galdiano, Marta Marimon, Ricard Ribatallada, Albert Vergès i Mònica Vilalta



Posa Flash Player per reproduïr aquest fitxer
o descarrega'l per reproduïr-lo localment.


Butlletí Innovem Terrassa !!!
Universitat i Societat del coneixement - Ajuntament de Terrassa.