Ajuntament de Terrassa - Societat del coneixement.

UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA - 04/12/2012


Estudiants i alumni de la UPC creen un sistema que facilita a les persones invidents l'ús de dispositius informàtics


Óscar Martínez, fent servir el sistema amb els ulls tapats

Holofonic User Interface (HUI) és una solució informàtica que fa servir, en temps real, la síntesi digital de so tridimensional per tal que usuaris invidents o amb deficiències visuals puguin fer servir de manera òptima ordinadors, smartphones, videojocs, tabletes i tot tipus de dispositius informàtics amb pantalla




El sistema Holofonic User Interface (HUI), que ha guanyat un dels premis 'Emprèn UPC' a la millor idea de negoci de base tecnològica, permet integrar de manera digital un so característic a una icona. L'equip que l'ha creat treballa en la comercialització del sistema.


HUI és fruit del Projecte final de carrera d'Òscar Martínez, de l'Escola d'Enginyeria de Terrassa (EET), dirigit pel professor Antonio Calomarde, del Departament d'Enginyeria Electrònica de la UPC. Al projecte s'hi van afegir des dels seus inicis Xavier Rodríguez, llicenciat en Enginyeria Informàtica per la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB), i, en les darreres setmanes, German Coin, desenvolupador informàtic. Tots tres han desenvolupat un primer prototip d'aquest innovador sistema que permet a l'usuari, sense necessitat de veure-hi, trobar la posició dels icones que apareixen als escriptoris de les pantalles de qualsevol dispositiu informàtic i executar les seves funcions.

L'equip treballa ara en la comercialització del sistema, que va ser guardonat amb el primer premi del concurs Emprèn UPC a la millor idea de negoci.

Funcionament amb 'earcones'

El sistema Holofonic User Interface (Interfície d'Usuari Holofònica, HUI) es basa en la síntesi digital del so tridimensional. Aquesta tècnica permet integrar de manera digital un so característic a una icona, convertint-la en un earcone. Els earcons assenyalen carpetes, aplicatius i programes de qualsevol dispositiu amb sistema Windows. L'usuari invident en obrir l'ordinador es posa uns auriculars domèstics i comença a escoltar alhora cadascun dels sons que identifiquen cada earcone. Per trobar el que busca, només ha de navegar per l'escriptori fent servir el ratolí.

La localització de la posició exacta dels earcons es fa a través dels sons que els caracteritzen i també gràcies a les diferències d'intensitat del so quan el cursor del ratolí s'apropa o s'allunya dels mateixos. Quan l'usuari sent el so que busca en la màxima intensitat i no n'escolta cap d'altre, fa clic dues vegades amb el ratolí i pot començar a utilitzar el programa, l'aplicatiu o el document que buscava.

Trobar carrers amb el GPS

Una altra de les novetats de HUI és que és capaç de mostrar informació espacial a través del so. És a dir, que permet no només identificar earcones, sinó també assenyalar el camí per accedir a llocs, ciutats, o carrers en un mapa de GPS sense veu. Els creadors de HUI veuen viable també aplicar el sistema en museus, ja que permetria indicar on es troba una obra d'art respecte a la posició del visitant o fins i tot incloure el contingut de l'exposició amb so tridimensional.

Tots dos estudiants ja estan pensant en aplicar aquesta mateixa tecnologia als dispositius tàctils, com ara els smartphones o les tabletes, o fins i tot en els videojocs i els sistemes de realitat augmentada. Segons afirmen els creadors, aquest enginyós sistema deixarà enrere els sistemes actuals de targeta electrònica de veu.

Com s'ha dissenyat

Per desenvolupar HUI, Óscar Martínez, Xavier Rodríguez i Gernan Coin han sintetitzat el so tridimensional. I han fet servir les bases de dades que modelitzen l'oïda externa humana amb mides reals en subjectes reals. Gràcies a l'existència d'aquestes bases de dades, la síntesis de so tridimensional no és molt complexa, però per fer-ho en temps real es necessita una capacitat de processament i d'anàlisi molt ràpida. Aquest és un dels secrets de l'eficàcia de HUI.

A més, els dos estudiants han fet servir una tècnica que ja s'ha utilitzat en simulacions de sistemes auditius o en realitat virtual com ara els videojocs. Per obtenir el primer prototip han treballat amb llenguatges informàtics Open Source, com ara Matlab i Pure Data, que tenen prestacions en l'àmbit del processament de so en temps real.

Óscar i Xavier van presentar el seu projecte al concurs d'idees de negoci de base tecnològica Emprèn UPC, convocat pel programa INNOVA de la mateixa Universitat, i van resultar finalistes. Per això INNOVA els va donar l'oportunitat de formar-se en matèria d'emprenedoria per poder desenvolupar la seva idea de negoci.

Finalment, HUI va resultar ser un dels projectes guanyadors, juntament amb altres dos iniciatives.

Model de negoci i primeres aplicacions

En la primera etapa, el model de negoci de HUI es basa en la venda de llicències per a l'ús de l'aplicació. Posteriorment, es desenvoluparà una Interfície de programació d'aplicacions (API) que permetrà als desenvolupadors integrar les funcionalitats de HUI en les seves aplicacions.

Els creadors d'HUI tenen la intenció de distribuir periòdicament aplicacions senzilles i jocs per a mòbils, amb l'objectiu de donar a conèixer les seves possibilitats. Està previst que la primera serà una aplicació de realitat augmentada que integrarà so 3D.



Posa Flash Player per reproduïr aquest fitxer
o descarrega'l per reproduïr-lo localment.


Butlletí Innovem Terrassa !!!
Universitat i Societat del coneixement - Ajuntament de Terrassa.