Ajuntament de Terrassa - Societat del coneixement.

UPC - Campus Terrassa - 29/03/2011


Dos estudiants de l'Escola d'Enginyeria de Terrassa de la UPC creen un innovador sistema de realitat augmentada per aprendre a jugar a escacs


Els estudiants mostrant el seu projecte

El sistema utilitza la realitat augmentada, la visió per ordinador i la intel·ligència artificial. Es completa amb una aplicació que reconeix els moviments de cada peça, els explica en veu alta, enregistra les partides automàticament i permet la retransmissió per Internet, cosa que el fa molt útil per a tota mena de jugadors, fins i tot invidents.




Amb aquest projecte han guanyat la primera fase del Premi PFC Vodafone-Universia 2010, un guardó convocat per la Fundación Vodafone España i la Fundación Universia, adreçat a l'estudiantat de les titulacions d'enginyeria i arquitectura que, durant l'any natural 2010, hagin presentat i aprovat el PFC a qualsevol de les escoles de les quatre universitats politècniques que hi ha actualment a Espanya: la Politècnica de Cartagena, la Politècnica de Madrid, la Politècnica de València i la UPC.


Una webcam estàndard, el tauler i les 32 peces d'escacs i un software específic són els elements principals en els quals es basa el projecte final de carrera d'un estudiant i una estudianta d'Enginyeria Tècnica de Telecomunicacions de l'Escola d'Enginyeria de Terrassa (EET) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Ivan Paquico i Cristina Palmero, amb el qual han obtingut una matrícula d'honor. Dirigit pel professor Jordi Voltas, el projecte el van desenvolupar durant la seva estada a Finlàndia, fruit d'un programa de mobilitat internacional en què han participat.

Ivan Paquico i Cristina Palmero, dos estudiants de l'Escola d'Enginyeria de Terrassa (EET), han creat un sistema per jugar i aprendre a jugar escacs que combina la realitat augmentada amb la visió per ordinador i la intel.ligència artificial.

Els sistema funciona amb peces i taulers d'escacs convencionals. Aquesta aplicació pot ser molt útil per a tota mena de jugadoros, fins i tot invidents. Tot forma part del seu projecte final de carrera que ha estat valorat amb matrícula d'honor.

Una webcam estàndard, un tauler d'escacs i l'enginy i el talent de dos estudiants de l'Escola d'Enginyeria de Terrassa (EET) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) són els elements principals en què es basa un projecte innovador que pot revolucionar l'aprenentatge dels escacs i l'enregistrament automàtic de partides. El sistema facilita la pràctica d'aquest esport a les persones amb discapacitat visual i permet compartir a través d'Internet partides senceres. Els inventors són Ivan Paquico i Cristina Palmero, estudiants d'Enginyeria Tècnica de Telecomunicacions, especialitat en So i Imatge, i l'innovador sistema és fruit del seu projecte de fi de carrera, dirigit pel professor Jordi Voltas.

Per aprendre a jugar escacs es necessita, sobretot, la participació d'un professor i la seva habilitat didàctica. A partir d'ara, gràcies al talent d'Ivan Paquico i Cristina Palmero, els clubs, les federacions i el professorat d'escacs compten amb un recurs didàctic d'aprenentatge que els facilitarà molt la seva tasca i que farà més atractiu aquest joc de taula, especialment per als més petits.

Els estudiants d'Enginyeria Tècnica de Telecomunicacions han desenvolupat com a projecte de de fi de carrera un innovador sistema que combina la realitat augmentada, la visió per ordinador i la intel·ligència artificial amb l'objectiu, entre d'altres, d'ensenyar a jugar els escacs. I tot comptant només amb una webcam domèstica, un tauler i unes peces d'escacs estàndard, unes peces quadrades de cartolina amb la inscripció de les inicials de les 32 peces d'escacs i un conjunt de software específic creat pels dos estudiants.

Aprendre escacs amb una webcam

Els sistema funciona de la següent manera: l'alumne es troba amb un tauler convencional d'escacs, però sense les peces. El professor compta amb una sèrie de cartolines de la mateixa mida de les caselles, cadascuna amb una lletra dibuixada, que és la inicial del nom de les peces dels escacs: la lletra R per al rei, la D per la dama, la T per a la torre, i així amb totes les peces.

El tauler, il·luminat amb llum zenital, s'enfoca amb una webcam domèstica, connectada a un ordinador i a la seva pantalla. Cada cop que el professor li demani a l'alumne posar sobre el tauler una de les peces(cartolines) a la casella que li pertoca, el sistema capta la imatge i la reprodueix a la pantalla en tres dimensions en forma de la peça a la que correspon. És a dir, si l'aprenent ha triat la peça P (peó), a la pantalla sortiria un peó en tres dimensions i, el més important, amb totes les possibilitats de moviment marcades amb fletxes sobre el tauler. D'aquesta manera, es poden aprendre d'una manera senzilla i atractiva les possibilitats de moviment de cadascuna de les peces dels escacs.

Els escacs, accessibles a tothom

Des ja fa uns anys, és possible jugar als escacs i enregistrar la partida a través d'una complexa tecnologia que es basa en peces que incorporen xips i un tauler USB especial equipat amb dispositius electrònics. Aquest equipament té un cost aproximat d'entre 400 i 500 euros al mercat.

El sistema desenvolupat pels dos estudiants de l'EET millora la tecnologia actual per aprendre a jugar a escacs i multiplica les seves prestacions, cosa que abarateix significativament el preu del conjunt —format pel tauler, les peces o marcadors, la webcam i el software—, el qual ronda els 40 euros, tot i que no es comercialitza.

La clau de la innovació rau en el software desenvolupat, que combina els programes Chess Recognition i Augmented Reality Chess: a través de les imatges que capta una webcam, el sistema reconeix cada moviment de cada peça, és capaç d'arbitrar i d'identificar moviments no reglamentaris, 'cantar' cada jugada i explicar als dos jugadors l'estat de la partida, perquè analitza instantàniament cada moviment, reconeixent-lo i enregistrant-lo automàticament.

Segons Ivan Paquico i Cristina Palmero, aquesta prestació pot ser molt útil per als jugadors amb discapacitat visual, que compten amb la seva pròpia federació i que, fins ara, han de jugar amb taulers i peces especials, així com per a tota mena de clubs, federacions, tornejos, aficionats i per a la difusió i promoció d'aquest joc recreatiu i competitius.

A més, el programa Chess Recognition guarda a la memòria la totalitat de la partida per poder compartir-la i emetre-la per Internet i per visionar quan es vulgui, alhora que pot generar un arxiu històric per estudiar l'evolució dels jugadors. També genera automàticament i per defecte la planeta (l'acta oficial de la partida) i la posa a disposició de l'usuari per consultar-la o imprimir-la. Tot amb un preu molt més assequible i amb el tauler i les peces d'escacs habituals.



Posa Flash Player per reproduïr aquest fitxer
o descarrega'l per reproduïr-lo localment.


Butlletí Innovem Terrassa !!!
Universitat i Societat del coneixement - Ajuntament de Terrassa.